Succesvol starten met sustainability

8 Redenenen waarom duurzaam ondernemen loont

Duurzaam ondernemen loont: het versterkt je merk, bespaart kosten en trekt klanten én talent aan. Ontdek 8 overtuigende redenen om vandaag nog te starten met duurzaam ondernemen.

Voordat we duiken in de voordelen van duurzaam ondernemen, moeten we eerst de definitie van duurzaam ondernemen geven: “Voldoen aan de behoeften van het heden, zonder de mogelijkheden van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen.” Dit is al een mooi doel op zich, maar jouw organisatie moet ook geld opleveren om te kunnen blijven bestaan. Gelukkig gaan deze twee doelen steeds meer hand in hand. Onderstaande grafiek laat zien wat enkel de potentiële financiële opbrengsten zijn van duurzaam ondernemen (Impact ROI).

“Some firms invest in sustainability because the business case is so glaringly obvious, they’d be foolish not to.” 

Rebecca Henderson – Harvard Business School Professor

De grafiek geeft al een aantal voordelen van duurzaam ondernemen bloot, hieronder worden alle 8 voordelen één voor één behandeld met onderbouwing uit onderzoek:

  1. Een sterk merk →  concurrentievoordeel & loyale klanten
  2. Nieuwe markten en doelgroepen → hogere omzet
  3. Bespaart kosten op: energie, afval, efficiëntie & grondstoffen
  4. Mensen zijn eerder bereid te investeren in jouw organisatie
  5. Je trekt meer (jong) talent aan en behoud talent makkelijker
  6. Je bent voorbereid op de toekomst
  7. Beschermt je reputatie en zorgt voor positieve publiciteit
  8. Je kan daadwerkelijk positieve impact maken

1. Een sterk merk →  concurrentievoordeel & loyale klanten

Wanneer je als organisatie duidelijk en transparant communiceert hoe jij een positieve bijdrage levert aan het milieu of de maatschappij, zorgt dit voor een concurrentievoordeel. Nederlandse consumenten letten namelijk bij het aanschaffen van producten of diensten steeds meer op duurzaamheid en de maatschappelijke impact van een merk. In 2023 was dit maar liefst 69% van de consumenten, vergeleken met 32% 10 jaar geleden. Afgelopen jaar is dit percentage met 5% gedaald doordat de geloofwaardigheid van sommige bedrijven is afgenomen dankzij greenwashing (Monitor Merk & Maatschappij).
Naast concurrentievoordeel, houd je er ook loyale klanten aan over. Dit blijkt uit een onderzoek van Capgemini waarbij 77% van 750 grote organisaties aangeeft dat hun duurzaamheidsstrategie heeft gezorgd voor loyalere klanten. 

2. Nieuwe markten en doelgroepen → hogere omzet

De nieuwe generatie maakt zich meer zorgen om klimaatverandering dan de oudere generaties. Bijna alle generatie Z’s (89%) en millennials (90%) doen moeite om hun persoonlijke impact op het milieu te verminderen (Deloitte). Hierdoor gaat de markt voor duurzame producten of diensten steeds meer groeien. In Amerika groeide het marktaandeel van duurzame producten 5,5 keer sneller dan de conventionele producten in 5 jaar (2018-2023, NYU). Zie de grafiek hieronder:



Deze groeiende duurzame doelgroep is ook nog eens bereid om meer te betalen voor duurzame producten. Zo is 60% tot 70% van de Amerikaanse consumenten in 2020 bereid meer te betalen voor duurzame verpakkingen (McKinsey). Wereldwijd waren in 2019 al 41% consumenten bereid om meer te betalen voor 100% natuurlijke of biologische producten (Nielseniq). Het is dan ook niet gek om te zien dat duurzame bedrijven financieel beter presteren dan hun niet-duurzame concurrenten. Meer dan de helft (63%) van 750 grote organisaties met een duurzaamheidsstrategie geven aan dat zij een omzetstijging hadden in 2020 (Capgemini). In 2021 was het percentage 62% (Grant Thornton). 

3. Bespaart kosten op: energie, afval, efficiëntie & grondstoffen

Bedrijven gaan er vaak van uit dat verduurzamen kosten met zich meebrengt. Maar dat geldt voor elke investering in je bedrijf. Het voordeel van investeren in duurzaamheid is dat je bijna met zekerheid weet dat je kosten kan besparen op de lange termijn. Want als jij efficiënter omgaat met energie en grondstoffen bespaar je direct geld. Investeren in hernieuwbare energie heeft ook weinig risico’s. Je kunt namelijk makkelijk berekenen hoeveel jaar het duurt voordat je je investering in zonnepanelen terug hebt door het besparen op energiekosten. Zo heeft Walmart $200 miljoen bespaard door over te stappen naar LED-verlichting op hun parkeerplaatsen. 

Tenslotte kan je zelfs geld verdienen door van je afval een nieuw product te maken of door het te verkopen als grondstof. Ook kun je jouw product en productieproces zo ontwerpen dat je zo min mogelijk energie en grondstoffen verbruikt, zie deze 12 circulaire strategieën

In een analyse van McKinsey blijkt dat het organisaties lukt om 40% CO2-uitstoot te verminderen en daarmee 15% hogere financiële prestaties te behalen. Zie de grafiek hieronder:

McKinsey heeft ook berekend dat in 2030 gevestigde bedrijven gemiddeld 20 tot 40 procent CO2-uitstoot kunnen verminderen en tegelijkertijd hun productiekosten kunnen verlagen. Dit is in de logistieke sector zelfs 60 tot 80%. 

4. Mensen zijn eerder bereid te investeren in jouw organisatie

Als startende, duurzame ondernemer zijn er steeds meer kansen om financiering te regelen. Niet alleen dankzij subsidies van de overheid die duurzame initiatieven willen stimuleren, maar ook door investeerders, fondsen, banken en zelfs particulieren. Rekening houden met de leefbaarheid van onze planeet wordt namelijk steeds belangrijker om als bedrijf (letterlijk) je hoofd boven water te houden. Als jij in staat bent duidelijk te communiceren en te beargumenteren hoe jij een positieve bijdrage levert aan het milieu en de maatschappij, kan je sneller rekenen op financiering. 

Vooral met een bewezen duurzame business case, kan je rekenen op steun van banken en overheden. Als het gaat om duurzame innovatie, willen overheden voor bepaalde thema’s ook subsidies geven. Maar je kunt ook een beroep doen op duurzame investeerders of fondsen. In 2019 bleek dat 73% van de durfkapitaalfondsen en 62 procent van de investeerders duurzaamheidscriteria een factor is bij hun beslissing of ze investeren in een bedrijf of niet (European Investment Fund). In 2023 heeft meer dan de helft van de investeerders het afgelopen jaar een startup afgewezen waarbij ze zorgen hadden omtrent de duurzaamheid van de onderneming (De Ondernemer). 

Je kunt ook particuliere investeerders vinden via crowdfunding. Met name als je duurzame organisatie voordelen voor de lokale gemeenschap heeft, je een beloning (gratis product/dienst of rendement) kan bieden of in ruil voor aandelen. 

5. Je trekt meer (jong) talent aan en behoud talent makkelijker

Een onderzoek onder 2000 werkenden in het Verenigd Koninkrijk in 2019 geeft aan dat 80% vindt dat bedrijven de plicht hebben om het milieu te helpen. Uit een wereldwijd onderzoek van IBM in 2021 blijkt dat 68% van de volledige potentiële beroepsbevolking (werkenden, studenten en werklozen) zegt dat ze eerder zouden solliciteren voor een baan bij een duurzame organisatie. 69% geeft aan eerder een baan te accepteren bij een duurzame organisatie en 48% neemt hierbij zelfs genoegen met een lager salaris. Zie de afbeelding hieronder:

De focus van een bedrijf op duurzaamheid kan ook een aanzienlijke impact hebben op het behoud van talent. 7 op de 10 werknemers zegt namelijk dat ze eerder bij een werkgever blijven die een goede reputatie heeft op het gebied van duurzaamheid. Dit geldt met name voor millennials en generatie Z, omdat zij zich beiden veel zorgen maken om het milieu. Een mondiaal onderzoek van Deloitte afgelopen jaar bevestigt dit en concludeert dat 2 op de 10 van generatie Z & millennials al van baan of sector zijn veranderd om voor een milieubewuste organisatie te kunnen werken. Een kwart is van plan om dit in de toekomst te gaan doen. Ze doen dan ook vaak onderzoek naar het duurzaamheidsbeleid en de duurzame activiteiten van een bedrijf waar ze gaan werken of hun producten kopen (Deloitte 2024).

6. Je bent voorbereid op de toekomst

Ondertussen hebben de meeste mensen door dat onze huidige economie onze leefomgeving vervuilt en zorgt voor extreme weersomstandigheden die ons leven in gevaar brengt. Als duurzame organisatie heb je dan ook een betere overlevingskans op de lange termijn dan je niet duurzame concurrenten. Je grondstoffen raken namelijk niet of minder snel op, je zorgt voor een gezonde leefomgeving en je stimuleert duurzame innovatie dat uiteindelijk voor nieuwe inkomsten kan zorgen. Daarnaast ben je de toekomstige regelgeving voor, want in 2030 moet de C02-uitstoot in Nederland met 50% verlaagd zijn en in 2050 zelfs met 95%. Grote bedrijven zijn nu al verplicht om te rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid en prestaties. 

7. Beschermt je reputatie en zorgt voor positieve publiciteit

Uiteindelijk willen de meeste van ons een bijdrage leveren aan een betere wereld. Steeds meer mensen kiezen om die reden voor een duurzaam product, duurzame dienst of organisatie. Zo wordt je bedrijf sneller aangeraden of krijg je meer publiciteit als je een goed doel nastreeft. Maar dit principe geldt ook andersom, deze groeiende groep milieubewuste mensen willen niet in zee gaan met vervuilende bedrijven. Of bedrijven die mensen en dieren uitbuiten voor winst. Het is dus belangrijk om je duurzame of maatschappelijke doelen en strategie te communiceren naar je klanten. Zo blijkt uit een onderzoek in 2019 dat 76% van de consumenten je sympathieker vindt wanneer je een maatschappelijk doel nastreeft (Dossier Duurzaam). 

Maar kijk uit met het doen van valse beloftes, want consumenten letten steeds meer op greenwashing. Zo vertrouwen in 2020 43% van de mensen duurzaamheidsclaims van organisaties niet, meestal door hun algemene slechte reputatie (B-open). Want als je eenmaal een slechte reputatie hebt opgelopen zoals Shell of Tata Steel, kom je daar niet snel vanaf met reclame over duurzaamheid. Gelukkig is er steeds meer regelgeving om greenwashing tegen te gaan, zo is er in 2024 deze nieuwe richtlijn ingevoerd in Europa: Empowering Consumers for the Green Transition Directive.

8. Je kan daadwerkelijk positieve impact maken

De laatste en zeker niet de minst belangrijke reden waarom duurzaam ondernemen loont: je maakt een positieve impact op je omgeving en inspireert anderen hetzelfde te doen. Zo werken alle duurzame organisaties samen aan een betere wereld totdat dit het nieuwe normaal wordt. Naast alle bovengenoemde voordelen levert duurzaam ondernemen je zingeving en levensenergie op, wat jouw leven en die van anderen weer positief beïnvloedt. Eigenlijk zijn er geen goede redenen te bedenken waarom je niet zou moeten starten met duurzaam ondernemen. Of je het nou wilt of niet, klimaatverandering gaat steeds meer invloed hebben op je leven én je organisatie.

Bepaal jouw duurzame strategie

Er zijn steeds meer onderzoeken die bewijzen dat een duurzame strategie voor positieve resultaten zorgt. Zo geeft 85% van winstgevende duurzame bedrijven aan dat hun duurzame strategie zorgt voor waardecreatie. Het is een van de belangrijkste redenen waarom ze een duurzame strategie hebben, zie de andere redenen in de grafiek hieronder (Morgan Stanley). De vraag die dan overblijft: wat wordt jouw duurzame strategie voor een succesvolle onderneming? Sustainable Starters helpt je hier graag mee door het geven van een strategiesessie, waarbij we samen jouw duurzame strategie vormgeven. 

Bronnen:

  1. IBM Institute for Business Value. (z.d.). Defining the Competitive and Financial Advantages of Corporate Responsibility and Sustainability. Geraadpleegd op https://www.ibm.com/thought-leadership/institute-business-value/en-us/report/sustainability-business-value
  2. Trellis. (2025). How to Set Sustainability Strategy in 2025: Thriving in an Era of Impact and Backlash. Geraadpleegd op https://trellis.net/report/how-to-set-sustainability-strategy-in-2025/
  3. B-open. (2024). Persbericht Monitor Merk Maatschappij, december 2024. Geraadpleegd op https://b-open.nl/wp-content/uploads/2024/12/Persbericht-Monitor-Merk-Maatschappij_december-2024.pdf
  4. Capgemini. (2022). Sustainability in CPRD. Geraadpleegd op https://www.capgemini.com/gb-en/wp-content/uploads/sites/5/2022/05/Final-Web-Report-Sustainability-In-CPRD-1.pdf
  5. NYU Stern Center for Sustainable Business. (2019). Sustainable Share Index™ 2019. Geraadpleegd op https://www.stern.nyu.edu/sites/default/files/assets/documents/NYU%20Stern%20CSB%20Sustainable%20Share%20Index%E2%84%A2%202019.pdf
  6. McKinsey & Company. (z.d.). Sustainability in Packaging: Inside the Minds of US Consumers. Geraadpleegd op https://www.mckinsey.com/industries/packaging-and-paper/our-insights/sustainability-in-packaging-inside-the-minds-of-us-consumers
  7. NielsenIQ. (2019). A Natural Rise in Sustainability Around the World. Geraadpleegd op https://nielseniq.com/global/en/insights/analysis/2019/a-natural-rise-in-sustainability-around-the-world/
  8. Deloitte. (2022). Millennials & Gen Z Survey 2022 – Denmark. Geraadpleegd op https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/dk/Documents/human-capital/Deloitte-Millennials-Gen-Z-Survey-2022-Denmark.pdf
  9. NYU Stern Center for Sustainable Business. (z.d.). CSB Sustainable Market Share Index. Geraadpleegd op https://www.stern.nyu.edu/experience-stern/about/departments-centers-initiatives/centers-of-research/center-sustainable-business/research/csb-sustainable-market-share-index
  10. Grant Thornton. (2021). International Business Report (IBR). Onderzoek uitgevoerd tussen mei en juni 2021 onder 5.000 zakelijke leiders in 29 economieën.
  11. McKinsey & Company. (z.d.). Decarbonize and Create Value: How Incumbents Can Tackle the Steep Challenge. Geraadpleegd op https://www.mckinsey.com/capabilities/sustainability/our-insights/decarbonize-and-create-value-how-incumbents-can-tackle-the-steep-challenge
  12. CNBC. (2018). Walmart Saves $200 Million by Changing its Light Bulbs. Geraadpleegd op https://www.cnbc.com/2018/10/16/walmart-saves-200-million-by-changing-its-light-bulbs.html
  13. Europees Investeringsfonds (EIF). (2020). Working Paper 2020/63. Geraadpleegd via chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.eif.org/news_centre/publications/eif_working_paper_2020_63.pdf
  14. De Ondernemer. (z.d.). Investeerder Kiest Vaker voor Startup met Duurzaamheid Hoog in het Vaandel. Geraadpleegd op https://www.deondernemer.nl/innovatie/investeerder-kiest-vaker-voor-startup-met-duurzaamheid-hoog-in-het-vaandel~2597461
  15. TotalJobs. (z.d.). Would You Be Willing to Reduce Your Salary for the Planet? Geraadpleegd op https://www.totaljobs.com/advice/would-you-be-willing-to-reduce-your-salary-for-the-planet
  16. Deloitte. (2024). Gen Z & Millennials Survey. Geraadpleegd op https://www.deloitte.com/global/en/issues/work/content/genz-millennialsurvey.html
  17. IBM. (2021). Sustainability at a Turning Point.
  18. ESG News. (z.d.). Global ESG Regulation Increases by 155% Over the Past Decade. Geraadpleegd op https://esgnews.com/global-esg-regulation-increases-by-155-over-the-past-decade/
  19. B-open. (2019). Dossier Duurzaam 2019 Infographic.
  20. B-open. (2020). Monitor Merk Maatschappij 2020.
  21. Morgan Stanley Institute for Sustainable Investing. (2024). Sustainable Signals: Corporates.